Concessie-einde laadpalen Allego: zo zorg je voor laadzekerheid in jouw stad of gemeente

Elektrische wagen van Fluvius wordt opgeladen aan een Allego-laadpaal op een parkeerplaats.

Tussen 2016 en 2020 werd in heel Vlaanderen een basisinfrastructuur van publieke Allego-laadpalen uitgerold. Deze laadpalen worden uitgebaat onder een concessie, maar die loopt binnenkort af. De eerste laadpaal heeft zijn concessie-einde op 5 mei 2027, de laatste op 15 december 2032. Om het publieke laadaanbod te garanderen, is het belangrijk dat deze laadpalen behouden blijven. Lokale besturen spelen daarbij een sleutelrol: zij bepalen hoe de infrastructuur na het concessie-einde verder wordt uitgebaat.

Wat betekent het einde van de concessie?

Wanneer de concessie afloopt, vervalt de huidige overeenkomst tussen de exploitant Allego en Fluvius. Dat betekent dat lokale besturen opnieuw moeten kiezen hoe ze met de concessie-einde van hun laadpalen willen omgaan. 

Fluvius en het Departement van Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) begeleiden dit proces, zodat elke gemeente of stad op een goed geïnformeerde manier kan beslissen.

Publieke Allego-laadpaal op een parkeerplaats met elektrische auto.

Welke opties heb je als lokaal bestuur?

Bij het aflopen van de concessies ligt de focus op het behoud van de bestaande laadpalen. Waar mogelijk worden ze overgedragen aan een nieuwe beheerder, zodat het publieke laadaanbod in Vlaanderen verzekerd blijft.

Toch kan het voorkomen dat een laadpaal moet verdwijnen, bijvoorbeeld om ruimtelijke of technische redenen. In dat geval moet het lokaal bestuur die beslissing goed onderbouwen bij het Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken (MOW)

Het strategisch laadplan helpt om zulke keuzes goed te motiveren. Daarmee kunnen lokale besturen hun laadnoden en toekomstplannen op elkaar afstemmen en gefundeerde beslissingen nemen.

Concreet zijn er dus twee mogelijkheden:

  1. Kosteloze overname
    De bestaande laadpalen kunnen kosteloos worden overgenomen door een nieuwe laadpaalbeheerder, inclusief het EAN-nummer en de SIM-kaart. Zo garandeer je een vlotte overdracht, de infrastructuur blijft operationeel en inwoners behouden toegang tot publieke laadpunten.
    Lokale besturen kunnen zelf beslissen hoe de nieuwe beheerder wordt toegewezen: dat kan via het MOW, of via een eigen concessiesopdracht van de stad of gemeente. De nieuwe beheerder is dan verantwoordelijk om de overgedragen laadpalen aan te passen overeenkomstig de vereisten in de toewijzingsopdracht.
     
  2. Kosteloze verwijdering
    In uitzonderlijke situaties kun je ervoor kiezen om een laadpaal te laten verwijderen. Het openbaar domein wordt dan hersteld naar de oorspronkelijke staat.

De rol van het MOW

Het Departement van Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) coördineert het verlengingsproces van de concessies volgens het Besluit van de Vlaamse Regering over laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Lokale besturen kunnen er echter voor kiezen om een opt-out te nemen en zelf de concessieverlenging te regelen.

Fluvius ondersteunt je graag bij het afwegen van de mogelijkheden, zodat je een keuze kunt maken die aansluit bij je lokale strategie.

Belangrijke timing en aandachtspunten

Bezorg Fluvius en MOW vóór 30 april 2026 jouw indicatieve keuze voor het verwijderen van een laadpaal. Tijdige communicatie zorgt ervoor dat:

  • de overgang vlot verloopt,
  • de dienstverlening voor inwoners niet wordt onderbroken,
  • en de toekomstige laadinfrastructuur naadloos aansluit bij je klimaat- en mobiliteitsbeleid.

Overzicht van Allego-locaties

Om lokale besturen te helpen bij hun besluitvorming, publiceert Fluvius een overzichtslijst met:

  • de locaties van de Allego-laadpalen,
  • het jaar van concessie,
  • de einddatum van de concessie, en
  • het gebruik van de laadpaal

Deze informatie is binnenkort beschikbaar op het Portaal voor Lokale Besturen. Lokale besturen kunnen via de functionele mailbox [email protected] hun keuzes doorgeven aan Fluvius, die vervolgens de communicatie met Allego verder afhandelt.

Samen werken aan een toekomstgericht laadnetwerk

De overgang naar nieuwe of verlengde concessies biedt ook kansen om na te denken over een strategisch laadplan. Zo'n plan kan je lokale noden en laadbehoeften beter in kaart brengen. Een strategisch plan helpt lokale besturen om laadinfrastructuur te moderniseren, beter af te stemmen op lokale noden en inwoners nog beter te bedienen. 

Kortom: Een strategisch laadplan op korte termijn helpt het lokaal bestuur om weloverwogen beslissingen te nemen. Maak er zo snel mogelijk werk van. 

Fluvius en MOW staan klaar om lokale besturen te begeleiden bij elke stap van dit proces.

Meer weten? Lees ons artikel Slim en sterk laden: jouw plan, onze missie.

Heb je vragen of wil je weten wat dit concreet betekent voor jouw gemeente of stad? Neem gerust contact op met je Lokale Relatiebeheerder (LRB).

Gerelateerde artikels