Wat is minimale levering?
Soms hebben klanten onvoldoende middelen om hun betalingen via Prepaid uit te voeren. Tijdens de winterperiode kan het dan ook zijn dat ze volledig zonder verwarming vallen.
Om dit te vermijden, heeft de Vlaamse regering de ‘minimale levering via digitale meter in voorafbetaling’ in het leven geroepen als financiële steunmaatregel voor Prepaid-klanten die verwarmen met aardgas of elektriciteit via een exclusief nachttarief.
Deze maatregel kan worden toegekend van 1 november tot en met 31 maart en zorgt ervoor dat de woning minimaal kan verwarmd worden.
Let op: de minimale levering vangt de grootste nood op, maar is niet bedoeld om volledig gratis verwarming te leveren. Het is dan ook belangrijk dat je als OCMW-medewerker aan je klant meegeeft dat de minimale levering zo’n 60 procent van het gemiddelde verbruik vervangt.
Het bestuur van het OCMW beslist of je minimale levering aanbiedt, wie er recht op heeft en welke voorwaarden eraan verbonden zijn. Je keurt de toekenning van een minimale hoeveelheid aardgas en elektriciteit goed vanaf de datum van aanvraag tot het einde van de winterperiode, tenzij gewijzigde omstandigheden de toekenning overbodig maken, zoals bijvoorbeeld als de klant verhuist naar een andere stad of gemeente.
Wie heeft recht op deze steunmaatregel?
Alleen klanten die verwarmen met aardgas via Prepaid of klanten die elektrisch verwarmen met een exclusief nachttarief via Prepaid komen in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming.
Let op: alle andere klanten met een digitale elektriciteitsmeter met Prepaid kunnen deze toekenning niet ontvangen.
Een toekenning voor zowel elektriciteit als voor aardgas is niet mogelijk.
Lukt de activatie van Prepaid niet, dan gelden er andere afspraken. Deze kan je raadplegen op het OCMW-portaal (enkel toegang voor bevoegden).
Hoeveel is de minimale levering?
Het bedrag voor de minimale levering wordt jaarlijks bepaald door de Vlaamse minister van Energie. Het bedrag wordt toegekend per halve maand en is afhankelijk van:
- de energiebron (elektriciteit of aardgas)
- het woningtype (open of halfopen bebouwing, rijhuis/hoekhuis of appartement)
- het statuut van de klant ('beschermde afnemer' of ‘niet beschermde afnemer’)
- het tarief bij de netbeheerder en het sociaal tarief tijdens de laatste drie maanden van het jaar
Wil je meer informatie? Raadpleeg dan zeker deze pagina's:
Sociaal tarief
- Sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas (vlaanderen.be)
- Sociaal tarief (Fluvius)
Tarieven minimale levering
- Minimale levering van aardgas voor wie Prepaid heeft (vlaanderen.be)
- Minimale levering elektriciteit voor wie Prepaid en exclusief nachttarief heeft (vlaanderen.be)
Infobrochure
- Op de website van VEKA kan je ook de infobrochures over de minimale levering terugvinden en bestellen
Hoe kan een klant de minimale levering aanvragen en ontvangen?
Een klant kan een aanvraag voor minimale levering indienen bij het OCMW van zijn stad of gemeente. Het is belangrijk om te onthouden dat het OCMW zelf beslist over het al dan niet toekennen van deze minimale levering.
Als het OCMW de minimale levering goedkeurt, dan zet het halfmaandelijks het bedrag klaar, waarna de klant dit automatisch via Prepaid ontvangt. Na het klaarzetten van het bedrag betaalt het OCMW dit bedrag ook aan Fluvius . De klant wordt geïnformeerd via e-mail en/of sms, afhankelijk van de voorkeur die in het Prepaid-portaal is aangeduid. In mijn.fluvius.be/prepaid kan de klant de betaling terugvinden.
Hoe bereid je de minimale levering voor?
Het is cruciaal om eerst het bedrag klaar te zetten in de Atos CRM-tool voordat verdere stappen worden ondernomen. Na het klaarzetten van de minimale levering wordt het exacte bedrag per toekenning overgemaakt aan Fluvius, met de juiste mededeling. De betalingen moeten dus precies overeenkomen met de bedragen die zijn klaargezet voor de minimale levering. Dit zorgt voor een correcte en efficiënte administratieve afhandeling.
De uitgebreide werkinstructie, sjabloon en richtlijnen betreffende de betalingen van de minimale levering kan je terugvinden op het OCMW-portaal (enkel toegang voor bevoegden).
Hoe verloopt de recuperatie?
Ongeveer één maand na het einde van de toepassingsperiode stelt Fluvius een lijst samen op basis van de geregistreerde bedragen voor minimale levering. Deze lijst bevat voor elke begunstigde het aantal toegekende halfmaandelijkse bedragen. Fluvius deelt deze lijst vervolgens met het OCMW.
Het OCMW is verantwoordelijk voor het valideren van deze lijst. Na validatie kan het OCMW tot maximaal 70% van het uitgekeerde bedrag recupereren.