Wettelijke basis
De rol van Fluvius als sociale leverancier is wettelijk bepaald en vastgelegd in het energiebesluit van 19 november 2010. Deze taak houdt in dat Fluvius kwetsbare energieconsumenten opvangt en zorgt voor een continue energielevering. Dit betreft huishoudelijke klanten die op hun afnameadres gedomicilieerd zijn en niet langer welkom zijn bij hun commerciële leverancier.
Hoe gaat dit in zijn werk?
Commerciële leveranciers kunnen de energielevering aan huishoudelijke klanten stopzetten in de volgende gevallen:
- Als deze klanten hun facturen niet betalen.
- Als zij geen regeling treffen voor de onbetaalde bedragen.
De commerciële leverancier volgt een procedure waarbij het energiecontract voor elektriciteit en aardgas wordt beëindigd. Na deze beëindiging kan de afnemer proberen een contract af te sluiten bij een andere commerciële leverancier. Lukt dit niet, dan zal Fluvius, na een opzegtermijn van 45 dagen, de afnemer voorzien van energie in haar rol als sociale leverancier.
Als sociale leverancier probeert Fluvius eerst de klant te overtuigen om een akkoord te sluiten met zijn huidige leverancier of een contract aan te gaan met een nieuwe leverancier. Dit omdat de tarieven op de commerciële markt doorgaans lager zijn dan de wettelijk opgelegde tarieven bij Fluvius.