Wat moet je doen bij een verhuis, echtscheiding of overlijden?

De omstandigheden van jouw klant kunnen veranderen door een verhuis, een echtscheiding of een overlijden. Hieronder vind je de stappen terug die hij/zij moet nemen om zijn huidige status aan te passen aan de nieuwe omstandigheden.

Verhuis

Bij een verhuis moet jouw klant een energieovernamedocument invullen. Het is van groot belang dat de klant dat energieovernamedocument correct en volledig invult. Zo kunnen eventuele discussies, betwistingen en onnodige kosten worden vermeden. Adviseer je klant ook om het document in drievoud in te vullen, zodat alle partijen (de nieuwe leverancier, de vertrekkende en de nieuwe klant) elk een eigen exemplaar hebben.

Stappenplan

  1. De vertrekkende klant vult samen met de eigenaar of nieuwe huurder het overnamedocument in en ze ondertekenen samen het document.
  2. Het is heel belangrijk om de juiste meterstanden te noteren en om een exemplaar te houden van het overnamedocument, zelfs als je een digitale meter hebt.
  3. Als het een klant is van de sociale leverancier, moet dit document aan Fluvius overgemaakt worden, in alle andere gevallen aan de huidige commerciële energieleverancier. Een klant van de sociale leverancier kan zijn verhuis aangeven via het contactformulier.

Welke gegevens hebben we nodig?

  • Adres waarover de verhuis gaat (= het vertrekadres van de klant) en de bijhorende EAN-code
  • Verhuisdatum met bijhorende meterstanden (ook al heeft de klant een digitale meter)
  • Het nieuwe adres waarnaar de slotafrekening mag worden verstuurd
  • Gegevens nieuwe bewoner/eigenaar

Tip: gebruik het energieovernamedocument. Zo ben je zeker dat alle gegevens worden ingevuld.

Heeft de klant nog schulden?

Ja

Bedraagt de schuld meer dan 250 euro, dan wordt het contract op zijn nieuwe adres ook bij de sociale leverancier verdergezet. Heeft de klant een digitale meter, dan wordt Prepaid meteen geactiveerd. Wanneer er geen digitale meter aanwezig is, wordt een afspraak gemaakt voor de plaatsing van een digitale meter waarna Prepaid wordt geactiveerd.

Neen

Dan kan er best een contract worden afgesloten bij een commerciële leverancier voor het nieuwe adres. Op de website van de VREG kan de klant een V-test doen om te vergelijken welke leverancier het interessantste is.

Wat moet de klant doen wanneer zijn verhuis niet tijdig werd doorgegeven?

Wanneer de klant zijn verhuis niet tijdig doorgeeft kan dit leiden tot betwistingen, onnodige kosten, … Om dit te vermijden kan de klant onderstaande documenten aanleveren als bewijsstuk:

  • Energieovernamedocument
  • Einde huurcontract (aangetekend schrijven + ontvangstbewijs) of bijgevoegde clausule huurcontract
  • Akte van verkoop
  • Bewijs van uithuiszetting (deurwaarder)
  • Bewijs van sleutelafgifte/plaatsbeschrijving
  • Attest van vrijgave van de huurwaarborg 

Echtscheiding

Bij verhuis zijn er drie verschillende scenario’s mogelijk:

  1. De klant gaat scheiden en blijft op hetzelfde adres wonen
    • Heeft de klant nog schulden, dan wijzigt er niets. De klant blijft bij de sociale leverancier en betaalt de schulden verder af. We raden wel aan dat de klant best afspraken met de ex-partner rond de schulden maakt.
    • Heeft de klant geen schulden meer bij de sociale leverancier, dan kan de klant een contract afsluiten bij een commerciële leverancier. Op de website van de VREG kan de klant een V-test doen om te vergelijken welke leverancier het interessantste is.
  2. De klant gaat scheiden en de ex-partner blijft op hetzelfde adres wonen
    • Zijn er nog schulden op dit adres, dan wordt de ex-partner klant bij de sociale leverancier.
    • Zijn er op dit adres geen schulden meer bij de sociale leverancier, dan kan de ex-partner een contract afsluiten bij de commerciële leverancier. Op de website van de VREG kan de klant een V-test doen om te vergelijken welke leverancier het interessantste is.
  3. De klant gaat scheiden en beiden verhuizen
    • Men spreekt onderling af waar de slotafrekening en andere correspondentie naartoe mag verstuurd worden en hoe de kosten/schulden verdeeld zullen worden. Als het nodig is, kan er een afbetaalplan afgesproken worden voor de resterende schulden.

Overlijden

  • Wanneer een klant van de sociale leverancier overlijdt dan moet een erfgenaam het overlijden melden aan de sociale leverancier. De erfgenaam vult het energieovernamedocument in. Ook de meterstanden moeten doorgegeven worden, zodat Fluvius een slotfactuur kan opmaken.
  • Wanneer de klant, die overleden is, nog schulden heeft dan is de erfgenaam belast met de afbetaling tenzij de erfenis verworpen wordt. Ook hier heeft Fluvius een bewijs nodig.

Veelgestelde vragen

De eigenaar van het pand heeft het overnamedocument niet ondertekend. Kan de overname met één handtekening verwerkt worden?

Wij vertrouwen op de informatie van de klant en verwerken de verhuis.

Het overnamedocument wordt pas enkele maanden na verhuis aan Fluvius, de sociale leverancier, bezorgd. Kan de overname met terugwerkende kracht verwerkt worden?

We kunnen tot 30 kalenderdagen terug in het verleden.

De verhuis van de klant is niet doorgegeven. Wat kunnen we nu doen?

Alsnog de verhuis doorgeven. Fluvius zal de nodige opzoekingen uitvoeren en een verhuis opstarten.