Bij de sociale leverancier heb je twee soorten prijzen, nl. het sociaal tarief en het standaardtarief.
Sociaal tarief
Huishoudelijke klanten met het sociaal tarief noemen we beschermde klanten. Dit zijn klanten die vaak in een kwetsbare positie verkeren, zoals mensen met een laag inkomen of bepaalde uitkeringen.
Het sociaal tarief wordt vastgesteld door de CREG, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas. De CREG bepaalt deze tarieven om ervoor te zorgen dat energie betaalbaar blijft voor de meest kwetsbare huishoudens.
Zowel commerciële leveranciers als de sociale leverancier Fluvius passen het sociaal tarief toe voor beschermde klanten. Dit tarief is een all-in tarief en doorgaans lager dan de reguliere marktprijzen en biedt een belangrijke financiële verlichting voor deze groep klanten.
Lees verder op de website van FOD Economie en de CREG als je meer wil weten over het sociaal tarief.
Standaardtarief
Het standaardtarief van de sociale leverancier wordt per kwartaal vastgelegd door de overheid. Dit tarief is meestal iets duurder dan de gemiddelde tarieven van de commerciële energieleveranciers. Het standaardtarief wordt maar 4 keer per jaar aangepast en loopt dus achter op de tendensen van de markt.